شواهد متقاعد کننده مبنی بر اینکه دیابت نوع 2 یک علت برای اختلال نعوظ است

 20 دسامبر 2018- شواهدی که نشان می دهد دیابت نوع 2 علت اختلال نعوظ است از یک  تجزیه و تحلیل ژنتیکی در مقیاس بزرگ حاصل شد.

در این مطالعه که توسط دانشگاه اکستر و دانشگاه آکسفورد رهبری گردید، اطلاعات بیش از 220 هزار مرد در سه گروه مورد بررسی قرار گرفت، که 6000 نفر از آنها اختلال نعوظ را تجربه کرده بودند. این تحقیق منعکس کننده ی نتایج تحقیق اخیر است که نشان داد اختلال نعوظ دارای یک علت ژنتیکی است و اینکه یک سبک زندگی سالم تر می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

نتایج این تحقیق در مجله American Journal of Human Genetics، منتشر شد. محققان با استفاده از پیشرفته ترین روشهای تجزیه و تحلیل ژنتیکی، توانستند از همبستگی پیچیده ی بین دیابت و جنبه های دیگر بدن نظیر وزن بدن، اطلاعات بیشتری بدست آورند. آنها دریافتند که داشتن یک زمینه ی ژنتیکی برای دیابت نوع 2 با اختلال نعوظ مرتبط بوده و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دیابت می تواند یکی از علل اختلال نعوظ باشد، البته هنوز زود است که بتوانیم بطور قطع یک رابطه ی علی و معلولی را بین دیابت و اختلال نعوظ تایید کنیم.

در تعداد بسیار کمی از کارآزماییهای بالینی دیابت گزارش شده است که بهبود کنترل قند خون منجر به اختلالات نعوظ می شود. این موضوع نتیجه گیریها درباره ی اینکه آیا درمان دیابت احتمالا بر خطر اختلال نعوظ تاثیر می گذارد را محدود می کند.

دکتر Anna Murray ، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه اکستر گفت: اختلال نعوظ در حداقل یک مرد از هر پنج مرد بالای 60 سال مشاهده می شود و در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد علت آن در دست است. مقاله ی ما، انعکاسی از نتایج اخیر است که نشان می دهد علت اختلال نعوظ می تواند ژنتیکی باشد. ما دریافتیم که یک زمینه ی ژنتیکی برای دیابت نوع 2 با اختلال نعوظ مرتبط است. این ممکن است به این معنا باشد که اگر افراد بتوانند خطر ابتلا به دیابت را از طریق شیوه ی زندگی سالمتر کاهش دهند، ممکن است که بتوانند از بروز اختلال نعوظ نیز جلوگیری کنند.

پروفسور مایکل هولمز، از گروه بهداشت جمعیت Nuffield در دانشگاه آکسفورد، و یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق، گفت: یافته های ما مهم هستند زیرا دیابت قابل پیشگیری است و همانطور که در آزمایشات بالینی اخیر نشان داده شده است در واقع اکنون می توان با کاهش وزن خطر دیابت را معکوس کرد. این نتایج فراتر از یافتن یک ارتباط ژنتیکی برای اختلال نعوظ است، پیام این تحقیق به خصوص با توجه به شیوع رو به رشد دیابت، ارتباط گسترده ای با عموم مردم دارد.

دکتر Jonas Bovijn  نویسنده ی اول این مطالعه از موسسه ی Big Data در دانشگاه آکسفورد گفت: ما می دانیم که شواهد مشاهده ای در این تحقیق، اختلال نعوظ و دیابت نوع 2 را بهم مرتبط کرده است، اما تاکنون شواهد قطعی در مورد اینکه "داشتن یک زمینه ی ژنتیکی برای دیابت نوع 2 باعث اختلال عملکرد نعوظ می شود"، در دست نبود.

این مقاله همچنین نتایج مطالعه ی پیشین را که "یک منطقه ی خاص از ژنوم را با اختلال نعوظ مرتبط می دانست"، تایید کرد، که بالطبع مسیر را برای ابداع درمانهای جدید هموار می کند.

منبع و سایت خبر:

The American Journal of Human Genetics, 2018; DOI: 10.1016/j.ajhg.2018.11.004

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181220141125.htm